1) Afmærkningslygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal afgive gult lys.
b) Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne bestemmelse anses for opfyldt, der som et køretøjer forsynet med flere afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
c) Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
d) Skal opfylde ét af følgende krav:
– Være godkendt af Justitsministeriet (tidligere godkendelsesordning),
– Være godkendt og mærket i henhold til UNECE-regulativ 65.
– Være godkendt af Transportstyrelsen, Sverige (».Org«-mærket).
– Være godkendt af Kraftfahrt-Bundesamt, Tyskland (»K«-mærket).
– Opfylde de konstruktive bestemmelser i amerikansk standard SAE J595 af august 1983, J845 af januar 1984 eller J1318 af april 1986 og være mærket tydeligt og holdbart med »SAE«.
1) Afmærkningslygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal afgive gult lys.
b) Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne bestemmelse anses for opfyldt, der som et køretøjer forsynet med flere afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
c) Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
2) Afmærkningslygte skal være godkendt og mærket i henhold til FN-regulativ 65.
(FN-Regulativ = UNECE-regulativ)
1) Udrykningslygte:
a) Skal afgive blåt lys.
b) Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne bestemmelse anses for opfyldt, der som et køretøjer forsynet med flere afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
c) Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
d) Skal opfylde ét af følgende krav:
– Være godkendt af Justitsministeriet (tidligere godkendelsesordning),
– Være godkendt og mærket i henhold til UNECE-regulativ 65.
– Være godkendt af Transportstyrelsen, Sverige (».Org«-mærket).
– Være godkendt af Kraftfahrt-Bundesamt, Tyskland (»K«-mærket).
– Opfylde de konstruktive bestemmelser i amerikansk standard SAE J595 af august 1983, J845 af januar 1984 eller J1318 af april 1986 og være mærket tydeligt og holdbart med »SAE«.
1) Udrykningskøretøj skal tillige være forsynet med udrykningslygte(r).
2) Udrykningslygter foran og bag på motorcykel skal være synlige mindst 80° til hver side.
3) Udrykningskøretøj kan være forsynet med en eller flere supplerende udrykningslygter, som skal være tilsluttet samme kontakt som på budtudrykningslygte. Supplerende udrykningslygter skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt.6.04.006 (1) b) og d).
De supplerende udrykningslygter kan være tilsluttet med en yderligere kontakt ,så de kan afbrydes, selvom påbudte udrykningslygter er tilsluttede. Men skal nulstilles når påbudte lygter slukkes.
5) Udrykningskøretøj kan som supplement til de blå udrykningslygter være forsynet med blinkende fjernlyslygter, der kan blinke parvis eller skiftevis.
6) Blinkende fjernlyslygter til udrykningskøretøj skal afgive 60-240 blink pr.minut.
7) Udrykningskøretøj kan i stedet for blinkende fjernlyslygter være forsynet med to hvidt blinkende lygter, der jf. pkt. (5) og (6) opfylder kravene til blinkende fjernlyslygter.
8) Blinkende fjernlyslygter eller de hvidt blinkende lygter er beregnet til at forbedre synligheden af udrykningskøretøjet under udrykning i klart dagslys. Så dette må ikke bruges efter lygtetændings tid.
1) Udrykningslygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal afgive blåt lys.
b) Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne bestemmelse anses for opfyldt, der som et køretøjer forsynet med flere afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
c) Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
2) Udrykningslygte skal være godkendt og mærket i henhold til FN-regulativ 65.
(FN-Regulativ = UNECE-regulativ)
1) Udrykningskøretøj skal tillige være forsynet med udrykningslygte(r).
2) Udrykningslygter foran og bag på motorcykel skal være synlige mindst 80° til hver side.
3) Udrykningskøretøj kan være forsynet med en eller flere supplerende udrykningslygter, som skal være tilsluttet samme kontakt som påbudt udrykningslygte. Supplerende udrykningslygte(r) skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. 6.04.006 (1) b) og 2).
De supplerende udrykningslygter kan være tilsluttet med en yderligere kontakt ,så de kan afbrydes, selvom påbudte udrykningslygter er tilsluttede. Men skal nulstilles når påbudte lygter slukkes.
5) Udrykningskøretøj kan som supplement til de blå udrykningslygter være forsynet med blinkende fjernlyslygter, der kan blinke parvis eller skiftevis.
6) Blinkende fjernlyslygter til udrykningskøretøj skal afgive 60-240 blink pr.minut.
7) Udrykningskøretøj kan i stedet for blinkende fjernlyslygter være forsynet med to hvidt blinkende lygter, der jf. pkt. (5) og (6) opfylder kravene til blinkende fjernlyslygter.
1) Udrykningskøretøj skal være forsynet med et eller flere udrykningshorn.
2) Udrykningshorn kan være:
- To-tonet (High-Low), der skifter mellem to toner.
- Mc Cloud (Yelp), hvor frekvensen stiger hurtigt.
- Ulvehyl (Wail), hvor frekvensen stiger og falder langsomt.
1) Udrykningskøretøj skal være forsynet med et eller flere udrykningshorn.
2) Udrykningshorn skal være ét af følgende:
a) To-tonet (High-Low), der skifter mellem to toner.
b) Mc Cloud (Yelp), hvor frekvensen stiger hurtigt.
c) Ulvehyl (Wail), hvor frekvensen stiger og falder langsomt.
4) Ambulance med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg kan være forsynet med baksignal.
Dette er udklip fra de nævnte bekendtgørelser for at give et bedre overblik da de er spredt over flere paragrafere. Det anbefales dog at man selv læser dem igennem vi de links der er til højre.
- Z 93 Gult blinksignal som blinkende kryds eller lyspil på køretøjer bortset fra afspærringsvogne skal være monteret på en mørk bund. Den udvendige bredde og højde af lyspil eller kryds skal være 75 cm på køretøjer med en totalvægt op til 3.500 kg undtagen afspærringsvogne. På køretøjer med en totalvægt over 3.500 kg og på afspærringsvogne skal den udvendige højde og bredde være 105 cm. Afstanden fra terræn til underkant af lyspil eller kryds skal være 1,5 m eller derover.
- Lysåbningen for Z 93 Gult blinksignal skal mindst have et areal på 250 cm2 og helst være cirkulært, når det anvendes som opmærksomhedsblink, blink på spærrebomme, løbelys på begrænsningslinjer, blink på tavlevogne på samt på arbejdskøretøjer inkl. afmærkningsvogne over 3.500 kg. *For køretøjer under 3.500 kg skal lysåbningen være mindst 150 cm2.
- Z 93 Gult blinksignal skal desuden opfylde krav til klasse L8 i DS/EN 12352. *Dog accepteres, som nævnt i ovenstående, at lysåbningen for køretøjer under 3.500 kg ekskl. afmærkningsvogne skal være mindst 150 cm2 . Andre relevante krav i DS/EN 12352 angående vinkelrum for lysudsendelse, luminansregelmæssighed, lysfarve og kapslingsklasser med videre skal tilsvarende være opfyldt.
- Farvekoordinaterne af det udsendte lys skal svare til klasse gul C1.
- Den udsendte lysstyrke fra Z 93 Gult blinksignal skal automatisk tilpasses i forhold til lyset fra omgivelserne. Det skal ske i mindst 5 trin i et omtrent kontinuert forløb jf. tabel 1. (Se Bekendtgørelse)
- Afmærkningen skal have mindst samme bredde som det bærende køretøj, det er monteret på
- I bilag 5 er vist hvorledes afmærkningsvognen er opbygget og hvilke mål de enkelte elementer skal have. De anførte mål eksklusiv Z 93 Gult blinksignal er med en tolerance på +/- 5 %.
- Afmærkningsvogne må højst vise to forskellige hovedtavler med tilhørende undertavler. Tavlerne kan opsættes i normal position, i høj position eller på portal over kørebanen.
- Godkendte variable færdselstavler, jf. bekendtgørelse om vejafmærkning, må anvendes på afmærkningsvogne.
- Afmærkningsvogne må kun være synlige for trafikanter, når de anvendes ved arbejdsområdet.
- Ved brug af A 39 Vejarbejde på afmærkningsvogne skal tavlen være placeret højere end D 15 Påbudt passage eller D 16 Valgfri passage.
- Færdselstavler bortset fra E 16 Vognbaneforløb på afmærkningsvogne må ikke dække lodret eller vandret O 45 Spærrebom.
- Afspærringsvogn herunder en TMA ved vejarbejde udenfor tættere bebygget område skal have et antal Z 93 Gult blinksignal, som kan vise lyspil til advisering af trafikken om henholdsvis højre eller venstre »Påbudt passage«, vise blinkende kryds eller være slukket.
- Ved vejarbejde alene i nødsporet på motorveje og motortrafikveje skal blinkende kryds anvendes. Dog må der ved portopstillinger med to afspærringsvogne eller TMAer i samme snit anvendes lyspil i nødspor på motorveje og motortrafikveje. De to lyspile skal blinke synkront.
- Lyspile og D 15 Påbudt passage eller D 16 Valgfri passage på afmærkningsvogne eller køretøjer må ikke påbyde passage til vognbaner med modkørende trafik.
- Højtsiddende Z 93 Gult blinksignal på afmærkningsvogne må ikke anvendes i lygtetændingstiden sammen med lyspil eller blinkende kryds.
- Afmærkningsvogne skal være udformet som vist på figur 1-2.
- Afmærkningsvogne skal have monteret en vandret, højtsiddende og en lavtsiddende O 45 Spærrebomme i dimensionerne 200×50 cm. Den lavtsiddende O 45 Spærrebom skal være placeret højst 1,0 m over terræn. Lodrette O 45 Spærrebom skal have dimensionerne 250×40 cm. O 45 Spærrebom skal udføres i materieltype 3.
- O 45 Spærrebom på afmærkningsvogne skal have røde felter i begge ender.
- Afmærkningsvogne herunder TMAer skal have et lavtsiddende Z 93 Gult blinksignal monteret i hver side i 1,0 - 1,5 meters højde over terræn målt til underkant af lysåbning samt et højtsiddende Z 93 Gult blinksignal monteret i hver sin ende af den højtsiddende O 45 Spærrebom . Disse fire Z 93 Gult blinksignal er opmærksomhedsblink og skal have en blinkfrekvens på 1,0 sekund og en blinkvarighed på 0,2 sekund eller en blinkfrekvens på 1,5 sekund og en blinkvarighed på 0,9 sekund. Lysstyrken af disse blinksignaler skal være den samme som for kryds og pile på afmærkningsvogne og køretøjer jf. bilag 2. (Se Bekendtgørelse)
- Z 93 Gult blinksignal på afmærkningsvogne skal have en cirkulær lysåbning med et areal på mindst 250 cm2. Blinkende kryds og lyspile på afmærkningsvogne og køretøjer skal have en blinkfrekvens på 1,5 sekunder og en blinkvarighed på 0,6 sekunder.
- Lyspil og blinkende kryds skal være placeret i mindst 2,5 meters højde over terræn målt til underkant af lysåbning for de lavest placerede Z 93 Gult blinksignal, der udgør krydset/pilen.
Figur 1. Afspærringsvogn med færdselstavle samt gule blinksignaler, der kan vise blinkende lyspil orienteret mod højre eller mod venstre.
Figur 2. Afspærringsvogn med gule blinksignaler der kan vise blinkende kryds.
- Bagudvendende færdselstavle, der angiver anden fare (A99 i bekendtgørelse om vejafmærkning). Færdselstavlen skal være belyst, eller den kan være sammensat af lyskilder således, at trianglen lyser rødt og udråbstegnet lyser hvidt på sort baggrund. Belysningen skal kunne tilpasses, så den er tilstrækkelig kraftig til at kunne ses om dagen, og så den ikke vil blænde om natten. Færdselstavlen må ikke være blinkende eller med rulletekst. Længden af trekantens sider skal være mindst 0,60 m. Færdselstavlen skal placeres i en højde på minimum 1,50 m fra vejbanen til tavlens midte. Færdselstavlen må også kunne angive overhaling forbudt og overhaling med lastbil forbudt (C51 og C52 i bekendtgørelse om vejafmærkning). Anvendelse af disse skilte forudsætter, at særtransporten ledsages af en eller flere personer, der er bemyndiget til at regulere færdsel i forbindelse med særtransporter. Skiltene skal afmonteres, klappes væk eller tildækkes når bilen ikke anvendes til at ledsage en særtransport.
- To gule afmærkningslygter, så der er en afmærkningslygte synlig fra alle sider. Alternativt kan der anvendes en lysbro.
Dette er udklip fra de nævnte bekendtgørelser for at give et bedre overblik da de er spredt over flere paragrafere. Det anbefales dog at man selv læser dem igennem vi de links der er til højre.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses altid for at være tilstede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte, nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
3) En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt - ekskl. fører - til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.
En lygtes afstand til køretøjets yderste kant måles som afstanden mellem denne og lysåbningens yderste kant, idet der ses bort fra udvendige førerspejle og sideblinklygter. Afstanden mellem to lygter i et lygtepar måles som afstanden mellem de punkter i lysåbningerne, der ligger nærmest ved hinanden.
4) Fjernlyslygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt
5) Fjernlyslygter skal være således indrettet og anbragt, at de kan indstilles korrekt.
6) Lygter til belysning kan være således indrettet, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Fjernlyslygte:
a) Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
b) Skal være anbragt foran på køretøjet
Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem fører spejle og / eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
c) Skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet.
d) Skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
2) På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.
3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 430.000cd.
Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 4.300. Grænsen på 430.000cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100. Forlygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes referenceværdien til 10.
1) Bil skal være forsynet med:
a) To fjernlyslygter.
1) Bil kan være forsynet med:
a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan tændes fire samtidig.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses altid for at være tilstede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte, nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
Det er kun tilladt at anvende lampe (lyskilde), som lygten er beregnet til eller e- eller E-godkendt med, eller hvor lampen er E-godkendt som erstatning for lampen, som lygten oprindeligt er godkendt med.
4) Fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter, arbejdslygter og søgelygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt.
Før 01.07.24: Reglen gælder ikke for arbejdslygter og søgelygter.
5) Fjernlyslygter, nærlyslygter og tågeforlygter skal være indrettet og anbragt således, at de kan indstilles korrekt.
6) Lygter til belysning kan være indrettet således, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Fjernlyslygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal afgive lys af hvidt eller gullig (selektiv gul) lys.
b) Skal være anbragt foran på køretøjet.
Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem fører spejle og / eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
c) Skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet.
d) Skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
Før 01.01.71: Gælder Ikke.
2) På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.
3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
Før 01.05.77: Gælder ikke.
5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 430.000cd.
Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 4.300. Grænsen på 430.000cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100. Forlygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes referenceværdien til 10.
Før 01.05.77: Gælder ikke.
1) Bil skal være forsynet med følgende lygter:
a) To fjernlyslygter.
1) Bil kan være forsynet med følgende lygter:
a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan tændes fire samtidig.
Før 01.05.77: Bil kan være forsynet med et lige antal fjernlyslygter.
Før 01.01.71: Bil kan være forsynet med fjernprojektør i forbindelse med nærlyslygter, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Der må kun være anbragt en enkelt fjernprojektør.
- Den må kun kunne lyse, når nærlyslygterne er tændt.
- Lyset må ikke virke blændende.
- Strålebundtets centrum skal i 10 m's afstand fra lygten ligge mindst 0,30 m til højre for en linje gennem lygtens centrum parallelt med vognens midterplan og må ikke ligge højere end lygtens centrum.
- Fjernprojektøren skal være anbragt midt på køretøjet eller i køretøjets venstre side og højst 1,20 m over vejbanen målt til lysåbningens overkant.
- Lygten skal være forsynet med en særlig afbryder.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses for at være til stede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
6) Lygter til belysning kan være indrettet således, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Baklygte:
a) Skal afgive lys af hvid farve.
b) Skal være anbragt bag på køretøjet.
c) Skal kunne belyse vejbanen bag køretøjet.
d) Skal være anbragt mindst 0,25m og højst 1,20m over vejbanen.
2) Baklygte må kun kunne lyse, når tændingskontakten er sluttet, og når enten bakgearer indkoblet, eller speedometer kontakt er sluttet.
- Køretøj uden tændingskontakt skal være forsynet med anden manuelt betjent afbryder for baklygten.
2) Bil kan være forsynet med:
c) Bil kan være forsynet med en eller to baklygter.
Bil (undtagen personbil M1) kan være forsynet med to ekstra baklygter bagpå eller en ekstra baklygte på hver side. Disse ekstra baklygter må kun kunne tændes, når lygterne til markering er tændt, og baklygterne på siden må tillige kunne tændes ved langsom fremad kørsel (højst 10km/h).
1) Påhængskøretøj kan være forsynet med:
a) Påhængskøretøj kan være forsynet med en eller to baklygter.
Påhængskøretøj til bil kan være forsynet med to ekstra baklygter bagpå eller en ekstra baklygte på hver side efter reglerne for bil.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses for at være til stede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
6) Lygter til belysning kan være indrettet således, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Baklygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal afgive hvidt lys.
Før 01.05.77: Baklygte kan afgive hvidt, gulligt eller gult lys.
b) Skal være anbragt bag på køretøjet.
c) Skal kunne belyse vejbanen bag køretøjet.
d) Skal være anbragt mindst 0,25m og højst 1,20m over vejbanen.
Før 01.05.77: Gælder ikke.
2) Baklygte må kun kunne lyse, når tændingskontakten er sluttet, og når enten bakgearer indkoblet, eller speedometer kontakt er sluttet.
Køretøj uden tændingskontakt skal være forsynet med anden manuelt betjent afbryder for baklygten.
2) Bil kan være forsynet med følgende lygter:
c) En eller to baklygter.
Før 01.05.77: Bil kan være forsynet med et vilkårligt antal baklygter.
1) Påhængskøretøj kan være forsynet med følgende lygter:
a) En eller to baklygter.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses altid for at være tilstede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
1) Arbejds- / søgelygte skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
2) Arbejds- / søgelygte må ikke være funktions mærket som anden lygte.
3) Søgelygte har til formål at belyse områder eller genstande på afstand af køretøjet.
4) Arbejdslygter har til formål at oplyse et arbejdsområde tæt på køretøjet.
5) Søgelygte skal være anbragt således, at lyskeglen kan bevæges i forhold til køretøjet.
6) Arbejdslygter skal være anbragt således, at lyskeglen er rettet nedad, så den ikke virker blændende for andre trafikanter.
2) Bil kan være forsynet med:
d) Bil kan være forsynet med en søgelygte.
e) Bil kan være forsynet med en eller flere arbejdslygter.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses for at være til stede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
4) Fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter, arbejdslygter og søgelygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt.
Før 01.07.24: Reglen gælder ikke for arbejdslygter og søgelygter.
6) Lygter til belysning kan være indrettet således, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Søgelygte har til formål at belyse områder eller genstande på afstand af køretøjet.
2) Søgelygte skal afgive hvidt lys.
3) Søgelygte skal være funktionsmærket som fjernlyslygte, nærlyslygte eller tågelygte.
4) Søgelygte skal slukke automatisk, hvis køretøjets fremadgående hastighed overstiger 15 km/t., uanset positionen af den separate betjeningsanordning. I dette tilfælde skal den forblive slukket, indtil den med vilje tændes igen. Bestemmelsen gælder ikke for politiets patruljekøretøjer.
5) Søgelygte skal være anbragt således, at lyskeglen kan bevæges af føreren fra sin førerposition i forhold til køretøjet.
2) Bil kan være forsynet med:
d) Bil kan være forsynet med en søgelygte.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses for at være til stede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
4) Fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter, arbejdslygter og søgelygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt.
Før 01.07.24: Reglen gælder ikke for arbejdslygter og søgelygter.
6) Lygter til belysning kan være indrettet således, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Arbejdslygte har til formål at oplyse et arbejdsområde tæt på køretøjet.
2) Arbejdslygte skal afgive hvidt lys.
3) Arbejdslygte skal være funktionsmærket som baklygte eller manøvreringslygte.
4) Arbejdslygte skal slukke automatisk, hvis køretøjets fremadgående hastighed overstiger 15 km/t., uanset positionen af den separate betjeningsanordning. I dette tilfælde skal den forblive slukket, indtil den med vilje tændes igen.
5) Arbejdslygte skal være anbragt således, at lyskeglen er rettet nedad, så den ikke virker blændende for andre trafikanter.
2) Bil kan være forsynet med:
e) En eller flere arbejdslygter.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses for at være til stede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
6) Lygter til belysning kan være indrettet således, at de tildækkes eller bortklappes, når de ikke anvendes.
1) Manøvreringslygte har til formål at give supplerende belysning til siden under langsomme manøvrer.
2) Manøvreringslygte skal afgive hvidt lys.
3) Manøvreringslygte skal være godkendt og mærket i henhold til FN-regulativ 23 eller FN-regulativ 148.
(FN-Regulativ = UNECE-regulativ)
4) Manøvreringslygte skal være forbundet således, at den ikke kan tændes, medmindre fjernlyset eller nærlys samtidig er tændt.
5) Manøvreringslygte skal slukke automatisk, hvis køretøjets fremadgående hastighed overstiger 15 km/t., uanset positionen af den separate betjeningsanordning. I dette tilfælde skal den forblive slukket, indtil den med vilje tændes igen.
2) Bil kan være forsynet med:
f) En eller to (en i hver side) manøvreringslygter.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
3) Lygternes placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).
6.02.001 (3): En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt - ekskl. fører - til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.
En lygtes afstand til køretøjets yderste kant måles som afstanden mellem denne og lysåbningens yderste kant, idet der ses bort fra udvendige førerspejle og sideblinklygter. Afstanden mellem to lygter i et lygtepar måles som afstanden mellem de punkter i lysåbningerne, der ligger nærmest ved hinanden.
4) Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes ,når køretøjets lygter til belysning er tændt.
5) Rødt lys må ikke være direkte synligt forfra, og hvidt lys må ikke være direkte synligt bagfra. Denne bestemmelse gælder dog ikke for nummerpladelygter.
1) Fremadrettet markeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet markeringslygte skal afgive lys af rød farve.
2) Markeringslygte:
a) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte henholdsvis baglygte.
b) Skal være anbragt så tæt ved køretøjets yderste kant som muligt. Bestemmelsen anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant.
c) Skal på køretøj med høj, fast opbygning være anbragt så højt, som det er foreneligt med kravene om placering i forhold til bredden og om lygternes symmetri.
d) Skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under vandret.
3) Ikke-påbudt markeringslygte:
a) Kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve.
b) Skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler.
c) Skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen.
1) Personbil M1 skal være forsynet med:
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,10 m.
2) Personbil M1 kan være forsynet med:
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og dets længde ikke overstiger 6,00 m.
d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde er mindst 1,80 m.
1) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
2) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
1) Personbil M3 skal være forsynet med:
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,10 m.
2) Personbil M3 kan være forsynet med:
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets længde ikke overstiger 6,00 m, og dets bredde ikke overstiger 2,00 m.
d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter.
1) Varebil N1 skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
1) Lastbil N2 skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
Markeringslygter kan dog være anbragt ved de forreste hjørner af førerhusets tag.
1) Lastbil N3 skal opfylde bestemmelserne for lastbil N2.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
3) Lygternes placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).
4) Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes, når køretøjets lygter til belysning er tændt.
Før 01.01.71: Positionslygte må kunne slukkes, når nærlyslygte er tændt, hvis nærlyslygten er anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt.
5) Rødt lys må ikke være direkte synligt forfra, og hvidt lys må ikke være direkte synligt bagfra. Denne bestemmelse gælder dog ikke for nummerpladelygter.
1) Fremadrettet markeringslygte skal afgive hvidt lys, og bagudrettet markeringslygte skal afgive rødt lys.
2) Markeringslygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte henholdsvis baglygte.
b) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant.
c) Skal på køretøj med høj, fast opbygning være anbragt så højt, som det er foreneligt med kravene om placering i forhold til bredden og om lygternes symmetri.
d) Skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under vandret.
Før 01.05.77: Gælder ikke.
3) Ikke-påbudt markeringslygte:
a) Kan, hvis den er fremadrettet, afgive lys i gul farve.
b) Skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler.
c) Skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen.
1) Personbil M1 skal være forsynet med:
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, hvis køretøjets bredde overstiger 2,10 m.
Før 01.04.90: Personbil M1 skal være forsynet med to fremadrettede markeringslygter, hvis køretøjets bredde overstiger 2,30 m.
Før 01.01.71: Gælder ikke.
2) Personbil M1 kan være forsynet med:
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og dets længde ikke overstiger 6,00 m.
d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde er mindst 1,80 m.
1) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
2) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
1) Personbil M3 skal være forsynet med:
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,10 m.
Før 01.04.90: Personbil M1 skal være forsynet med to fremadrettede markeringslygter, hvis køretøjets bredde overstiger 2,30 m.Kravet om fremadrettede markeringslygter gælder kun, hvis køretøjets bredde overstiger 2,30 m.Bagudrettede markeringslygter kan erstattes af baglygter, der ikke skal opfylde de foreskrevne placeringsmål.
Før 01.05.77: Personbil M3, der er godkendt til rutekørsel, kan være forsynet med fremadrettede positionslygter, der lyser i andre farver end hvid eller gul.
Før 01.01.71: Kravet om fremadrettede markeringslygter gælder ikke.
2) Personbil M3 kan være forsynet med følgende lygter:
c) Parkeringslygter, hvis køretøjets længde ikke overstiger 6,00 m, og dets bredde ikke overstiger 2,00 m.
d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter.
1) Varebil N1 skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
1) Lastbil N2 skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
Markeringslygter kan dog være anbragt ved de forreste hjørner af førerhusets tag.
Før 01.04.78: Lastbil N2 kan være forsynet med otte fabriksmonterede baglygter.
d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter.
1) Lastbil N3 skal opfylde bestemmelserne for lastbil N2.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
3) Lygternes placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).
6.02.001 (3): En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt - ekskl. fører - til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.
En lygtes afstand til køretøjets yderste kant måles som afstanden mellem denne og lysåbningens yderste kant, idet der ses bort fra udvendige førerspejle og sideblinklygter. Afstanden mellem to lygter i et lygtepar måles som afstanden mellem de punkter i lysåbningerne, der ligger nærmest ved hinanden.
4) Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes, når køretøjets lygter til belysning er tændt.
1) Sidemarkeringslygte:
a) Skal afgive lys af gul farve. Den bageste sidemarkeringslygte kan dog afgive lys af rød farve.
b) Skal være rettet til siden og være tydeligt synlig mindst 300 m uden at blænde.
c) Skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan sidemarkeringslygte dog anbringes i en højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
d) Skal være synlig mindst 45° til hver side og mindst 10° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5°, såfremt sidemarkeringslygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
e) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte.
f) Skal i køretøjets længderetning være anbragt således,
- at der på hver side er mindst en sidemarkeringslygte på køretøjets midterste tredjedel,
- at den forreste sidemarkeringslygte er højst 3,0 m fra køretøjets forreste punkt, dog 4,00 m, hvis køretøjets form gør det påkrævet,
- at afstanden mellem to på hinanden følgende sidemarkeringslygter ikke er større end 3,00 m, dog 4,00 m hvis karrosseriets form gør det påkrævet, og
- at den bageste sidemarkeringslygte er højst 1,00 m fra køretøjets bageste punkt.
Ved påhængskøretøjer skal tilkoblingsanordningen medregnes i køretøjets længde
2) Ikke-påbudt sidemarkeringslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. (1) c), d) og f).
1) Personbil M1 skal være forsynet med:
e) Sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
2) Personbil M1 kan være forsynet med:
e) Sidemarkeringslygter, som har lov til at blinke i fase og simultant med blinklygterne på samme side af køretøjet.
1) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
2) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
1) Personbil M3 skal være forsynet med:
e) Sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
2) Personbil M3 kan være forsynet med:
e) Sidemarkeringslygter, som har lov til at blinke i fase og simultant med blinklygterne på samme side af køretøjet, såfremt køretøjet længde overstiger 6,00 m. Sidemarkeringslygterne har dog ikke lov at blinke, hvis bilen er forsynet med sideblinklygter i henhold til pkt. 6.04.022 (2) b).
6.04.022 (2) b): Personbil M2 hvis længde overstiger 9,00 m, kan være forsynet med fire sideblinklygter jævnt fordelt på hver side. Dette gælder dog ikke, såfremt bilen er forsynet med blinkende sidemarkeringslygter som beskrevet i pkt. 6.03.023 (2) e).
1) Varebil N1 skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
1) Lastbil N2 skal opfylde bestemmelserne for personbil M2.
1) Lastbil N3 skal opfylde bestemmelserne for personbil M2.
1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
3) Lygternes placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).
6.02.001 (3): En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt eksklusiv fører til lysåbningens overkant og underkant.
En lygtes afstand til køretøjets yderste kant måles som afstanden mellem denne og lysåbningens yderste kant, idet der ses bort fra udvendige førerspejle og sideblinklygter. Afstanden mellem to lygter i et lygtepar måles som afstanden mellem de punkter i lysåbningerne, der ligger nærmest hinanden.
4) Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes, når køretøjets lygter til belysning er tændt.
1) Sidemarkeringslygte skal opfylde følgende betingelser:
a) Skal afgive gult lys. Den bageste sidemarkeringslygte kan dog afgive lys af rød farve, hvis den er sammenbygget, kombineret med eller indbygget i enten baglygten, den bagudvendende markeringslygte, tågebaglygten eller stoplygten. Det samme gælder, hvis sidemarkeringslygten er sammenbygget med eller har en del af sin lysemitterende flade fælles med den bageste refleks.
Før 01.07.24: Den bageste sidemarkeringslygte kan afgive rødt lys.
b) Skal være rettet til siden og være tydeligt synlig mindst 300 m uden at blænde.
c) Skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan sidemarkeringslygte dog anbringes i en højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
d) Skal være synlig mindst 45° til hver side og mindst 10° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5°, hvis sidemarkeringslygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
e) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte.
Før 01.04.80: Gælder Ikke.
2) Sidemarkeringslygter skal være monteret, så de opfylder følgende betingelser:
a) Der skal på hver side være mindst en sidemarkeringslygte på køretøjets midterste tredjedel.
b) Den forreste sidemarkeringslygte på hver side skal være placeret højst 3,00 m fra køretøjets forreste punkt, dog 4,00 m, hvis køretøjets form gør det påkrævet.
c) Afstanden mellem to på hinanden følgende sidemarkeringslygter må ikke være større end 3,00 m, dog 4,00 m, hvis køretøjets opbygning gør det påkrævet.
d) Den bageste sidemarkeringslygte på hver side skal være placeret højst 1,00 m fra køretøjets bageste punkt.
Ved påhængskøretøjer skal tilkoblingsanordningen medregnes i køretøjets længde.
Før 01.07.24: lkke-påbudt sidemarkeringslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. (1) c), d) og pkt. (2).
1) Personbil M1 skal være forsynet med følgende lygter:
e) Sidemarkeringslygter, hvis køretøjets længde overstiger 6,00 m.
Før 01.04.95: Gælder ikke.
2) Personbil M1 kan være forsynet med følgende lygter og skilte:
e) Sidemarkeringslygter, som må blinke i fase og simultant med blinklygterne på samme side af køretøjet.
1) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
2) Personbil M2, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
1) Personbil M3 skal være forsynet med følgende lygter:
e) Sidemarkeringslygter, hvis køretøjets længde overstiger 6,00 m.
Før 01.04.95: Gælder ikke.
2) Personbil M3 kan være forsynet med følgende lygter:
e) Sidemarkeringslygter, som må blinke i fase og simultant med blinklygterne på samme side af køretøjet, hvis køretøjet længde overstiger 6,00 m. Sidemarkeringslygterne må dog ikke kunne blinke, hvis bilen er forsynet med sideblinklygter i henhold til pkt. 6.04.022 (2) b).
6.04.022 (2) b): Personbil M2 hvis længde overstiger 9,00 m, kan være forsynet med fire sideblinklygter jævnt fordelt på hver side. Dette gælder dog ikke, hvis bilen er forsynet med blinkende sidemarkeringslygter som beskrevet i pkt. 6.03.023 (2) e).
1) Varebil N1 skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
1) Lastbil N2 skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
1) Lastbil N3 skal opfylde bestemmelserne for lastbil N2.
Dette er udklip fra de nævnte bekendtgørelser for at give et bedre overblik da de er spredt over flere paragrafere. Det anbefales dog at man selv læser dem igennem vi de links der er til højre.
- Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på trehjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg.
Bil, der er forsynet med bagsæde(r) eller lignende, anses som personbil.
Bil, som hovedsagelig er indrettet som arbejdsredskab, anses som vare-/lastbil.
- Bil med højst otte siddepladser udover førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer.
- Bil med mere end otte siddepladser udover førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på højst 5.000 kg.
- Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
- Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg.
- Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på mere end 12.000 kg.
- Skal afgive gult lys.
- Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne bestemmelse anses for opfyldt, der som et køretøjer forsynet med flere afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
- Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
- Skal afgive blåt lys.
- Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne bestemmelse anses for opfyldt, der som et køretøjer forsynet med flere afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
- Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
- Udrykningslygter foran og bag på motorcykel skal være synlige mindst 80° til hver side.
- Udrykningskøretøj kan være forsynet med en eller flere supplerende udrykningslygter, som skal være tilsluttet samme kontakt som på budtudrykningslygte. Supplerende udrykningslygter skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt.6.04.006 (1) b) og d).
De supplerende udrykningslygter kan være tilsluttet med en yderligere kontakt ,så de kan afbrydes, selvom påbudte udrykningslygter er tilsluttede. Men skal nulstilles når påbudte lygter slukkes.
- Udrykningskøretøj kan som supplement til de blå udrykningslygter være forsynet med blinkende fjernlyslygter, der kan blinke parvis eller skiftevis.
- Blinkende fjernlyslygter til udrykningskøretøj skal afgive 60-240 blink pr.minut.
- Udrykningskøretøj kan istedet for blinkende fjernlyslygter være forsynet med to hvidt blinkende lygter,der jf. 2 ovenstående punkter opfylder kravene til blinkende fjernlyslygter.
- Blinkende fjernlyslygter eller de hvidt blinkende lygter er beregnet til at forbedre synligheden af udrykningskøretøjet under udrykning i klart dagslys. Så dette må ikke bruges efter lygtetændings tid.
- Udrykningskøretøj skal være forsynet med et eller flere udrykningshorn.
- Udrykningshorn kan være:
- To-tonet (High-Low), der skifter mellem to toner.
- McCloud (Yelp), hvor frekvensen stiger hurtigt.
- Ulvehyl (Wail), hvor frekvensen stiger og falder langsomt.
- Skal afgive 60-240 blink pr.minut.
Dette er udklip fra de nævnte bekendtgørelser for at give et bedre overblik da de er spredt over flere paragrafere. Det anbefales dog at man selv læser dem igennem vi de links der er til højre.
- Z 93 Gult blinksignal som blinkende kryds eller lyspil på køretøjer bortset fra afspærringsvogne skal være monteret på en mørk bund. Den udvendige bredde og højde af lyspil eller kryds skal være 75 cm på køretøjer med en totalvægt op til 3.500 kg undtagen afspærringsvogne. På køretøjer med en totalvægt over 3.500 kg og på afspærringsvogne skal den udvendige højde og bredde være 105 cm. Afstanden fra terræn til underkant af lyspil eller kryds skal være 1,5 m eller derover.
- Lysåbningen for Z 93 Gult blinksignal skal mindst have et areal på 250 cm2 og helst være cirkulært, når det anvendes som opmærksomhedsblink, blink på spærrebomme, løbelys på begrænsningslinjer, blink på tavlevogne på samt på arbejdskøretøjer inkl. afmærkningsvogne over 3.500 kg. *For køretøjer under 3.500 kg skal lysåbningen være mindst 150 cm2.
- Z 93 Gult blinksignal skal desuden opfylde krav til klasse L8 i DS/EN 12352. *Dog accepteres, som nævnt i ovenstående, at lysåbningen for køretøjer under 3.500 kg ekskl. afmærkningsvogne skal være mindst 150 cm2 . Andre relevante krav i DS/EN 12352 angående vinkelrum for lysudsendelse, luminansregelmæssighed, lysfarve og kapslingsklasser med videre skal tilsvarende være opfyldt.
- Farvekoordinaterne af det udsendte lys skal svare til klasse gul C1.
- Den udsendte lysstyrke fra Z 93 Gult blinksignal skal automatisk tilpasses i forhold til lyset fra omgivelserne. Det skal ske i mindst 5 trin i et omtrent kontinuert forløb jf. tabel 1. (Se Bekendtgørelse)
- Afmærkningen skal have mindst samme bredde som det bærende køretøj, det er monteret på
- I bilag 5 er vist hvorledes afmærkningsvognen er opbygget og hvilke mål de enkelte elementer skal have. De anførte mål eksklusiv Z 93 Gult blinksignal er med en tolerance på +/- 5 %.
- Afmærkningsvogne må højst vise to forskellige hovedtavler med tilhørende undertavler. Tavlerne kan opsættes i normal position, i høj position eller på portal over kørebanen.
- Godkendte variable færdselstavler, jf. bekendtgørelse om vejafmærkning, må anvendes på afmærkningsvogne.
- Afmærkningsvogne må kun være synlige for trafikanter, når de anvendes ved arbejdsområdet.
- Ved brug af A 39 Vejarbejde på afmærkningsvogne skal tavlen være placeret højere end D 15 Påbudt passage eller D 16 Valgfri passage.
- Færdselstavler bortset fra E 16 Vognbaneforløb på afmærkningsvogne må ikke dække lodret eller vandret O 45 Spærrebom.
- Afspærringsvogn herunder en TMA ved vejarbejde udenfor tættere bebygget område skal have et antal Z 93 Gult blinksignal, som kan vise lyspil til advisering af trafikken om henholdsvis højre eller venstre »Påbudt passage«, vise blinkende kryds eller være slukket.
- Ved vejarbejde alene i nødsporet på motorveje og motortrafikveje skal blinkende kryds anvendes. Dog må der ved portopstillinger med to afspærringsvogne eller TMAer i samme snit anvendes lyspil i nødspor på motorveje og motortrafikveje. De to lyspile skal blinke synkront.
- Lyspile og D 15 Påbudt passage eller D 16 Valgfri passage på afmærkningsvogne eller køretøjer må ikke påbyde passage til vognbaner med modkørende trafik.
- Højtsiddende Z 93 Gult blinksignal på afmærkningsvogne må ikke anvendes i lygtetændingstiden sammen med lyspil eller blinkende kryds.
- Afmærkningsvogne skal være udformet som vist på figur 1-2.
- Afmærkningsvogne skal have monteret en vandret, højtsiddende og en lavtsiddende O 45 Spærrebomme i dimensionerne 200×50 cm. Den lavtsiddende O 45 Spærrebom skal være placeret højst 1,0 m over terræn. Lodrette O 45 Spærrebom skal have dimensionerne 250×40 cm. O 45 Spærrebom skal udføres i materieltype 3.
- O 45 Spærrebom på afmærkningsvogne skal have røde felter i begge ender.
- Afmærkningsvogne herunder TMAer skal have et lavtsiddende Z 93 Gult blinksignal monteret i hver side i 1,0 - 1,5 meters højde over terræn målt til underkant af lysåbning samt et højtsiddende Z 93 Gult blinksignal monteret i hver sin ende af den højtsiddende O 45 Spærrebom . Disse fire Z 93 Gult blinksignal er opmærksomhedsblink og skal have en blinkfrekvens på 1,0 sekund og en blinkvarighed på 0,2 sekund eller en blinkfrekvens på 1,5 sekund og en blinkvarighed på 0,9 sekund. Lysstyrken af disse blinksignaler skal være den samme som for kryds og pile på afmærkningsvogne og køretøjer jf. bilag 2. (Se Bekendtgørelse)
- Z 93 Gult blinksignal på afmærkningsvogne skal have en cirkulær lysåbning med et areal på mindst 250 cm2. Blinkende kryds og lyspile på afmærkningsvogne og køretøjer skal have en blinkfrekvens på 1,5 sekunder og en blinkvarighed på 0,6 sekunder.
- Lyspil og blinkende kryds skal være placeret i mindst 2,5 meters højde over terræn målt til underkant af lysåbning for de lavest placerede Z 93 Gult blinksignal, der udgør krydset/pilen.
Figur 1. Afspærringsvogn med færdselstavle samt gule blinksignaler, der kan vise blinkende lyspil orienteret mod højre eller mod venstre.
Figur 2. Afspærringsvogn med gule blinksignaler der kan vise blinkende kryds.
- Bagudvendende færdselstavle, der angiver anden fare (A99 i bekendtgørelse om vejafmærkning). Færdselstavlen skal være belyst, eller den kan være sammensat af lyskilder således, at trianglen lyser rødt og udråbstegnet lyser hvidt på sort baggrund. Belysningen skal kunne tilpasses, så den er tilstrækkelig kraftig til at kunne ses om dagen, og så den ikke vil blænde om natten. Færdselstavlen må ikke være blinkende eller med rulletekst. Længden af trekantens sider skal være mindst 0,60 m. Færdselstavlen skal placeres i en højde på minimum 1,50 m fra vejbanen til tavlens midte. Færdselstavlen må også kunne angive overhaling forbudt og overhaling med lastbil forbudt (C51 og C52 i bekendtgørelse om vejafmærkning). Anvendelse af disse skilte forudsætter, at særtransporten ledsages af en eller flere personer, der er bemyndiget til at regulere færdsel i forbindelse med særtransporter. Skiltene skal afmonteres, klappes væk eller tildækkes når bilen ikke anvendes til at ledsage en særtransport.
- To gule afmærkningslygter, så der er en afmærkningslygte synlig fra alle sider. Alternativt kan der anvendes en lysbro.
Dette er udklip fra de nævnte bekendtgørelser for at give et bedre overblik da de er spredt over flere paragrafere. Det anbefales dog at man selv læser dem igennem vi de links der er til højre.
- Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses altid for at være tilstede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
- Arbejds- / søgelygte skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
- Arbejds- / søgelygte må ikke være funktions mærket som anden lygte.
- Søgelygte har til formål at belyse områder eller genstande på afstand af køretøjet.
- Arbejdslygter har til formål at oplyse et arbejdsområde tæt på køretøjet.
- Søgelygte skal være anbragt således, at lyskeglen kan bevæges i forhold til køretøjet.
- Arbejdslygter skal være anbragt således, at lyskeglen er rettet nedad, så den ikke virker blændende for andre trafikanter.
- Bil kan være forsynet med en søgelygte.
- Bil kan være forsynet med en eller flere arbejdslygter.
- Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses altid for at være tilstede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle elstik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
- Skal afgive lys af hvid farve.
- Skal være anbragt bag på køretøjet.
- Skal kunne belyse vejbanen bag køretøjet.
- Skal være anbragt mindst 0,25m og højst 1,20m over vejbanen.
- Baklygte må kun kunne lyse, når tændingskontakten er sluttet, og når enten bakgearer indkoblet, eller speedometer kontakt er sluttet.
- Bil kan være forsynet med en eller to baklygter.
Bil (undtagen personbil M1) kan være forsynet med to ekstra baklygter bagpå eller en ekstra baklygte på hver side. Disse ekstra baklygter må kun kunne tændes, når lygterne til markering er tændt, og baklygterne på siden må tillige kunne tændes ved langsom fremad kørsel (højst 10km/h).
- Påhængskøretøj kan være forsynet med en eller to baklygter.
Påhængskøretøj til bil kan være forsynet med to ekstra baklygter bagpå eller en ekstra baklygte på hver side efter reglerne for bil.
- Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
En lygte anses altid for at være tilstede, hvis lyskilden er monteret, eller hvis lygten kan bringes til at fungere ved at montere lyskilde, montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende ledninger, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af en eller flere af disse foranstaltninger.
- Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
- Fjernlyslygter må kun kunne tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt
- Fjernlyslygter skal være således indrettet og anbragt, at de kan indstilles korrekt.
- Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.
- Skal være anbragt foran på køretøjet
Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem fører spejle og / eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
- På køretøj med to eller flere fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.
- Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
- Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
- Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 430.000cd.
Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 4.300. Grænsen på 430.000cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100. Forlygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes referenceværdien til 10.
- Bil skal være forsynet med to fjernlyslygter.
- Bil kan være forsynet med fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således, at der højst kan tændes fire samtidig.
- Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
- Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes ,når køretøjets lygter til belysning er tændt.
- Rødt lys må ikke være direkte synligt forfra, og hvidt lys må ikke være direkte synligt bagfra. Denne bestemmelse gælder dog ikke for nummerpladelygter.
- Fremadrettet markeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet markeringslygte skal afgive lys af rød farve.
- Markeringslygte skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte henholdsvis baglygte.
- Markeringslygte skal være anbragt så tæt ved køretøjets yderste kant som muligt. Bestemmelsen anses for opfyldt, så fremt lygten er anbragt højst 0,40m frakøretøjets yderste kant.
- Markeringslygte skal på køretøj med høj, fast opbygning være anbragt så højt, som det er foreneligt med kravene om placering i forhold til bredden og om lygternes symmetri.
- Markeringslygte skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under vandret.
- Ikke påbudt markeringslygte kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve.
- Ikke påbudt markeringslygte skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler.
- Ikke påbudt markeringslygte skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen.
- Personbil M1 skal være forsynet med to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,10m.
- Personbil M1 kan være forsynet med mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde er mindst 1,80m.
- Personbil M2, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M1. Hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
- Personbil M3 skal være forsynet med to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets bredde overstiger 2,10m.
- Personbil M3 kan være forsynet med mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter.
- Varebil N1 skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
- Lastbil N2 skal opfylde bestemmelserne for personbil M3. Markeringslygter kan dog være anbragt ved de forreste hjørner af førerhusets tag.
- Lastbil N3 skal opfylde bestemmelserne for lastbil N2
- Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
- Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes ,når køretøjets lygter til belysning er tændt.
- Sidemarkeringslygte skal af give lys af gul farve. Den bageste sidemarkeringslygte kan dog afgive lys af rød farve.
- Sidemarkeringslygte skal være rettet til siden og være tydeligt synlig mindst 300m uden at blænde.
- Sidemarkeringslygte skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte.
- Sidemarkeringslygte skal være anbragt mindst 0,25m og højst 1,50m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet, kan sidemarkeringslygte dog anbringes i en højde af indtil 2,10m over vejbanen.
- Sidemarkeringslygte skal være synlig mindst 45° til hver side og mindst 10° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5°, såfremt sidemarkeringslygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75m
- Sidemarkeringslygte skal i køretøjets længderetning være anbragt således: at der på hver side er mindst en sidemarkeringslygte på køretøjets midterste tredjedel, - at den forreste sidemarkeringslygte er højst 3,0m fra køretøjets forreste punkt, dog 4,00m, hvis køretøjets form gør det påkrævet, - at afstanden mellem to på hinanden følgende sidemarkeringslygter ikke er større end 3,00m, dog 4,00m hvis karrosseriets form gør det påkrævet, og at den bageste sidemarkeringslygte er højst 1,00m fra køretøjets bageste punkt.
Ved påhængskøretøjer skal tilkoblingsanordningen medregnes i køretøjets længde.
- Ikke påbudt sidemarkeringslygte skal ikke opfylde de tre ovenstående bestemmelser.
- Personbil M1 skal være forsynet med sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00m
- Personbil M1 kan være forsynet med sidemarkeringslygter, som har lov til at blinke i fase og simultant med blinklygterne på samme side af køretøjet.
- Personbil M2, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M1. Hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
- Personbil M3 skal være forsynet med sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00m.
- Personbil M3 kan være forsynet med sidemarkeringslygter, som har lov til at blinke i fase og simultant med blinklygterne på samme side afkøretøjet, såfremt køretøjet længde overstiger 6,00m. Sidemarkeringslygterne har dog ikke lov at blinke, hvis bilen er forsynet med sideblinklygter i henhold til nedenstående.
Personbil M2 hvis længde overstiger 9,00m, kan være forsynet med fire sideblinklygter jævnt fordelt på hver side. Dette gælder dog ikke, såfremt bilen er forsynet med blinkende sidemarkeringslygter som beskrevet i ovenstående
- Varebil N1 skal opfylde bestemmelserne for personbil M1.
- Lastbil N2 skal opfylde bestemmelserne for personbil M3.
- Lastbil N3 skal opfylde bestemmelserne for lastbil N2
Dette er udklip fra de nævnte bekendtgørelser for at give et bedre overblik da de er spredt over flere paragrafere. Det anbefales dog at man selv læser dem igennem vi de links der er til højre.
- Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på trehjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg.
Bil, der er forsynet med bagsæde(r) eller lignende, anses som personbil.
Bil, som hovedsagelig er indrettet som arbejdsredskab, anses som vare-/lastbil.
- Bil med højst otte siddepladser udover førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer.
- Bil med mere end otte siddepladser udover førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på højst 5.000 kg.
- Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
- Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg.
- Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på mere end 12.000 kg.